Saturday 2 November 2013

'DAP iri hati kemampuan BN'



Shafie bidas tindakan politikkan isu bantuan sekolah Cina

Yan: Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal membidas DAP kerana mempolitikkan bantuan segera kepada sekolah Cina di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau.
                 
Beliau berkata, parti pembangkang itu seolah-olah iri hati dengan kemampuan BN yang berjaya menunaikan setiap janji kepada rakyat termasuk dalam pembangunan pendidikan.                  

“Saya kesal dengan tindakan DAP yang sering tidak puas hati dengan BN. Bila kita bagi bantuan kepada sekolah Cina, mereka (DAP) pertikai kemampuan kita bantu masyarakat Cina, sedangkan BN tak pernah bezakan rakyat, tak kira siapa perlukan bantuan, kita bantu.

“Kebetulan mereka (sekolah Cina) mohon bantuan pendidikan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin luluskan. Itu memang tanggungjawab beliau selaku Menteri Pendidikan dalam memastikan bidang pendidikan negara mencapai tahap membanggakan. Kenapa DAP hendak pertikai?,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pemuda DAP Kedah, Teoh Boon Kok yang menuduh BN cuba memancing undi pengundi Cina di Sungai Limau, susulan pengumuman Muhyiddin mengenai bantuan RM2.35 juta untuk sekolah Cina di sekitar DUN Sungai Limau.

Diterima baik

Sementara itu, keputusan kerajaan menyediakan bantuan tambahan untuk tiga sekolah Cina di Sungai Limau diterima baik tenaga pengajar dan komuniti Cina di sini.

Pengetua Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Yuk Min, Chen Chiak Tong menyifatkan bantuan berkenaan tepat pada waktunya kerana keadaan sekolah terbabit agak uzur seperti retak pada dinding bangunan dua tingkat itu dan bumbungnya juga bocor.

“Sekolah ini dibina pada 1920 dan kali terakhir diubah suai pada 2000. Sebelum ini, pengurusan sekolah juga terpaksa menolak permohonan kemasukan pelajar kerana kekurangan bilik darjah,” katanya yang menyambut baik peruntukan RM750,000 kepada sekolah berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...