Friday 1 November 2013

Pengundi wanita penting dalam tentukan hala tuju Sungai Limau - Pemerhati



YAN: Sama ada mereka hanya suri rumah atau bekerja, wanita hari ini rata-rata lebih berilmu, justeru peranan pemilih wanita yang meliputi 52 peratus daripada 27,222 pengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau amat penting dalam menentukan hala tuju DUN itu 4 November ini.

Namun, pemerhati politik, Prof Datuk Dr Ramlah Adam juga yakin pemilih wanita di kawasan itu bijak dan berfikiran terbuka selain banyak membaca dan prihatin dengan perkara-perkara baru.                  
Rata-rata wanita kini, terutama di kawasan luar bandar, memilih kestabilan dan kemakmuran, selain mementingkan pembangunan yang dapat memberi manfaat kepada anak cucu mereka pada masa hadapan, katanya kepada Bernama.                

Ramlah yang juga Pengarah Pusat Kajian Institut Raja Malaysia, Universiti Malaysia Perlis, berkata beliau mendapati pemilih wanita hari ini membuat keputusan sendiri dalam menentukan pemimpin, tanpa dipengaruhi oleh sesiapa.

"Mereka juga lebih berani dalam menyuarakan pendapat mereka," katanya.

Pandangan Ramlah itu mungkin ada kebenarannya.

Suri rumah Roziah Hasan, 45, memberitahu Bernama, beliau memilih pemimpin yang diyakini dapat membawa pembangunan dan masa depan yang baik untuk dirinya dan keluarga.

Penduduk Kampung Kabu 10, dekat sini itu berkata, keputusannya juga tidak dipengaruhi sesiapa dan dibuat berdasarkan pemerhatian sendiri walaupun ibu bapanya berpegang pada ideologi politik yang berbeza.

Hatun Md Rejab, 62, pula berkata sekalipun ada yang datang berkempen, bercerita mengenai hasrat mereka andai menang, beliau sudah membuat keputusan sejak sekian lama.

"Kalau depa (mereka) nak kempen, mak cik dengarlah...tapi kalau depa (mereka) harap mak cik tukar parti, minta maaflah," katanya yang bekerja sebagai peniaga.

Bagi ibu tunggal kepada tiga anak, Zainab Idris, 58, beliau memilih parti yang bukan sahaja dapat memperjuangkan golongan sepertinya tetapi juga mempunyai kemampuan untuk membantu, bukan sekadar berjanji. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...