Sunday 3 November 2013

PRK Sungai Limau: PAS perlu kutuk insiden pasang patung kaki - Shabery



YAN: Pemimpin PAS diminta tampil membuat kenyataan mengutuk perbuatan memasang patung provokasi berhampiran beberapa pusat gerak kerja Barisan Nasional (BN) semalam dan menafikan PAS terbabit dalam insiden berkenaan.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, berkata perbuatan itu sangat dikesali dan BN sudah membuat kenyataan menafikan pembabitan dalam insiden berkenaan.                  
"Perbuatan ini tak boleh diterima akal, apatah lagi jauh daripada adab sopan kita sebagai umat Islam dan etika pilihan raya," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan pegawai kanan jabatan dan agensi di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia, di sini, hari ini.

Semalam, beberapa patung kaki itu digantung berhampiran khemah BN pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau di Bukit Besar, Titi Batu dan Simpang Tiga, Sungai Limau Luar dekat sini.

Difahamkan patung dari paras pinggang ke bawah dengan sebelah kaki dipotong serta tertera perkataan 'kaki ustaz', seolah-olah menggambarkan keadaan bekas wakil rakyat Sungai Limau Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak yang sebelum ini menjalani pembedahan memotong kaki akibat penyakit kencing manis.

Sehubungan itu, BN membuat laporan polis berkenaan perkara itu dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ketua UMNO bahagian Jerai, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menafikan pembabitan BN.

Ahmad Shabery berkata, beliau tidak fikir penyokong BN akan membuat tindakan itu dengan meletakkannya berhampiran bilik gerakan mereka sendiri.
"Orang yang membuat ini menggunakan kaedah kempen sampai tidak boleh diterima akal, yang melampaui batas-batas kemanusiaan dan adab sopan kita. Saya ucapkan tahniah kepada Datuk Seri Jamil Khir yang cepat-cepat mengutuk perbuatan itu dan menafikan ia daripada BN.

"Ia bukan datang daripada orang BN, kita nafi dan kutuk perbuatan sedemikian. Pihak PAS juga perlu mengutuk perbuatan itu. Kalau ada tindakan undang-undang kita ambil," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...